Phishing

Phishing blijft één van de succesvolste manieren om inloggegevens en bankdata te bemachtigen. Nepmails zijn zelfs voor het getrainde oog soms moeilijk van echt te onderscheiden, toch zijn er een aantal punten waaraan je phishing kunt herkennen.

Digitale criminaliteit is de snelst groeiende ‘tak van sport’ binnen de criminele wereld. Deze slimme mannen en vrouwen sturen e-mails afkomstig van een ogenschijnlijke betrouwbare instantie zoals gemeente, bank of supermarkt. Ouderen zijn vaker slachtoffer.

Voorkom phishing, zorg voor digitale veiligheid!

Phishing is per mail ‘hengelen’ naar informatie. Phishing is de snelst groeiende tak van digitale criminaliteit. Via de mail vragen ogenschijnlijke betrouwbare instanties zoals een bank of de gemeente naar uw persoonlijke gegevens. Er zit dikwijls een zeer urgente reden verwerkt in het bericht met de oproep aan u om snel te handelen. De criminelen willen u naar een valse website lokken dat een kopie van de echte website is. Hier wordt u vervolgens verzocht om uw inlognaam en wachtwoord in te voeren. Op deze manier krijgen de fraudeurs de beschikking over uw gegevens. Met alle gevolgen van dien.

Voorkom internetcriminaliteit en zorg voor digitale veiligheid

  • Een bank of overheidsinstantie zal NOOIT om uw pincode of inlogcodes vragen via een e-mail;
    geef deze dus niet af!
  • Een veilige betaalomgeving herkent u aan de volgende aspecten:
  • Kijk naar het webadres. Als het met https:// begint, dan kan dit duiden op een veilige omgeving. http:// dus niet!
  • Loopt er een groene balk mee in de adresbalk? Wacht tot deze helemaal is ‘volgelopen’, want daarmee start er een beveiligingsprogramma van de bank of andere instantie. Type zonder de groene balk geen gegevens in!
  • De adresbalk moet een slotje bevatten, waarop u kunt klikken.
  • Zorg dat de beveiliging op uw computer actueel is.
  • Zorg ervoor dat de automatische update aanstaat. Hiermee kunnen eventuele lekken, waar cybercriminelen dankbaar gebruik van maken, gedicht worden.
  • Verander regelmatig uw wachtwoorden, bedenk sterke wachtwoorden en bescherm deze goed! Wachtwoorden zijn de sleutels voor criminelen om uw identiteit aan te nemen zodat zij met een creditcard op uw naam gaan winkelen!

Wees zelf altijd kritisch op e-mails.

Heeft u een mail ontvangen die u niet vertrouwd? Mail dit direct aan de landelijke fraude helpdesk. Zij kunnen dan direct actie ondernemen zodat andere gewaarschuwd worden.

Achtergrondinformatie en tips over veilig bankieren vindt u op de website www.veiligbankieren.nl.


10 tips voor het identificeren van phishing e-mails

Tip 1: vertrouw de weergavenaam niet

Een favoriete phishing-tactiek bij cybercriminelen is om de weergavenaam van een e-mail te vervalsen. Return Path analyseerde meer dan 760.000 e-mailbedreigingen gericht op 40 van ‘s werelds grootste merken en ontdekte dat bijna de helft van alle e-mailbedreigingen het de merknaam van het bedrijf in de weergavenaam zetten. Denk hierbij aan Univé, ING, Nike etc.

Tip 2: Kijk maar klik niet

Beweeg je muis over links in de hoofdtekst van de e-mail. Als het linkadres er vreemd uitziet, klik er dan niet op. Als je de koppeling wilt testen, open je een nieuw venster en typt het adres van de website rechtstreeks in, in plaats van te klikken op de koppeling van ongevraagde e-mails.

Tip 3: Controleer op spelfouten

Grote merken zijn behoorlijk serieus over e-mail. Legitieme berichten hebben geen grote spelfouten of een slechte grammatica. Lees je e-mails aandachtig en meld alles dat verdacht lijkt. Je kunt phising e-mails melden op de site Fraudehelpdesk.nl.

Tip 4: Analyseer de aanhef

Is de e-mail gericht aan een vage ‘gewaardeerde klant’? Zo ja, let op: legitieme bedrijven gebruiken vaak een persoonlijke aanhef bij je voor- en achternaam.

Tip 5: Geef geen persoonlijke informatie op

Legitieme banken en de meeste andere bedrijven zullen nooit via e-mail om persoonlijke inloggegevens vragen. Geef ze niet op.

Tip 6: pas op voor urgente of bedreigende taal in de onderwerpregel

Het oproepen van een gevoel van urgentie of angst is een veel voorkomende phishing-tactiek. Pas op voor onderwerpregels die beweren dat je ‘account is opgeschort’ of dat je account een ‘ongeautoriseerde inlogpoging’ heeft uitgevoerd. Daarnaast wordt vaak gedreigd met een aanmaning die je moet betalen.

Tip 7: Controleer de handtekening

Gebrek aan details over de ondertekenaar of hoe je contact kunt opnemen met een bedrijf, suggereert sterk een phish. Legitieme bedrijven verstrekken altijd volledige contactgegevens.

Tip 8: Klik niet op bijlagen

Het opnemen van kwaadwillende bijlagen met virussen en malware is een veel voorkomende phishing-tactiek. Malware kan bestanden op je computer beschadigen, je wachtwoorden stelen of bespioneren zonder je medeweten. Open geen e-mailbijlagen die je niet verwachtte te ontvangen.

Tip 9: Geloof niet alles wat je ziet

Phishers zijn buitengewoon goed in wat ze doen. Alleen omdat een e-mail overtuigende merklogo’s, taal en een schijnbaar geldig e-mailadres heeft, wil dat nog niet zeggen dat het legitiem is. Wees sceptisch als het op je e-mailberichten aankomt – als het er zelfs maar enigszins verdacht uitziet, open het dan niet.

Tip 10: Maak gebruik van een Spamfilter

Een oplossing om phising e-mails op te sporen,met een spamfilter krijg je extra beveiliging op de e-mail die dreigingen opspoort en stopt voordat ze de gebruiker bereiken.

accessibility

https://veiliginternetten.nl/quiztool/eerst-checken-dan-klikken/

Phishing

DE MAIL IS NEP, WAT NU?
Met valse e-mails proberen oplichters gegevens te hengelen (phishing), kwaadaardige sofware te verspreiden of je een
valse rekening te laten betalen. Heb je zo’n mail gekregen? Stuur deze dan door naar valse-email@fraudehelpdesk.nl.valse-email@fraudehelpdesk.nl
Zo help je mee anderen voor de nepmail te waarschuwen. Gooi het bericht vervolgens weg. Heb je geklikt op de mail of
gegevens verstrekt? Bel dan met de Fraudehelpdesk op
tel: 0887867372 .

DE MAIL IS ECHT, WAT NU?
Weet je zeker dat je een echte e-mail hebt gekregen van een bestaand bedrijf? Dan kun je de boodschap natuurlijk niet zomaar
negeren. Is de mail vermoedelijk echt, maar twijfel je toch? Neem dan contact op met het bedrijf via de gegevens die je op de
website van deze organisatie vindt.

Bron: https://hetccv.nl/webshop/producten/productdetail/phishing-klapper/#downloads

Heb jij een sms ontvangen met de boodschap dat je binnen twee dagen een verkeersboete van 250 euro moet betalen? Dan gaat het om een valse boete. Je hoeft dus niet te betalen.

Oplichters verstuurden eerder zogenaamde verkeersboetes via de mail, nu proberen ze dat via een sms.

In het berichtje staat een betaallink maar als iemand geld overmaakt, komt het terecht op de bankrekening van de oplichter. Het CJIB stuurt namelijk nooit boetes via de mail of sms, maar altijd via post.

Hoe herken je een echte boete?

Wil je weten hoe je een echte verkeersboete van het CJIB kunt herkennen? Lees dan dit artikel van Opgelicht?!

https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/hoe-herken-je-een-echte-boete-van-het-cjib/

Hieronder voorbeelden van nog meer foute e-mails!

Meer:

Deel deze pagina! En volg ons.
  •  
  •  
  •