Phishing blijft één van de succesvolste manieren om inloggegevens en bankdata te bemachtigen. Nepmails zijn zelfs voor het getrainde oog soms moeilijk van echt te onderscheiden, toch zijn er een aantal punten waaraan je phishing kunt herkennen.
Digitale criminaliteit is de snelst groeiende ‘tak van sport’ binnen de criminele wereld. Deze slimme mannen en vrouwen sturen e-mails afkomstig van een ogenschijnlijke betrouwbare instantie zoals gemeente, bank of supermarkt. Ouderen zijn vaker slachtoffer.
Wees zelf altijd kritisch op e-mails.
Heeft u een mail ontvangen die u niet vertrouwd? Mail dit direct aan de landelijke fraude helpdesk. Zij kunnen dan direct actie ondernemen zodat andere gewaarschuwd worden.
Controleer altijd de afzender van een bericht.
Oplichters proberen de e-mailadressen die ze gebruiken vaak zo betrouwbaar mogelijk te laten lijken. De kans is bij een phishing-e-mail dus groot dat de afzender iets is in de trant van INGbank_@outlook.com of ABNAmroNederland@gmail.com. Vertrouw dit niet..
- Tip 1: Vertrouw de weergavenaam niet
- Tip 2: Kijk maar klik niet
- Tip 3: Controleer op spelfouten
- Tip 4: Analyseer de aanhef
- Tip 5: Geef geen persoonlijke informatie op
- Tip 6: pas op voor urgente of bedreigende taal in de onderwerpregel
- Tip 7: Controleer de handtekening
- Tip 8: Klik niet op bijlagen
- Tip 9: Geloof niet alles wat je ziet
- Tip 10: Maak gebruik van een Spamfilter
- Bekijk ook:
Voorkom phishing, zorg voor digitale veiligheid!
Phishing is per mail ‘hengelen’ naar informatie. Phishing is de snelst groeiende tak van digitale criminaliteit. Via de mail vragen ogenschijnlijke betrouwbare instanties zoals een bank of de gemeente naar uw persoonlijke gegevens. Er zit dikwijls een zeer urgente reden verwerkt in het bericht met de oproep aan u om snel te handelen. De criminelen willen u naar een valse website lokken dat een kopie van de echte website is. Hier wordt u vervolgens verzocht om uw inlognaam en wachtwoord in te voeren. Op deze manier krijgen de fraudeurs de beschikking over uw gegevens. Met alle gevolgen van dien.
- Een bank of overheidsinstantie zal NOOIT om uw pincode of inlogcodes vragen via een e-mail;
geef deze dus niet af! - Een veilige betaalomgeving herkent u aan de volgende aspecten:
- Kijk naar het webadres. Als het met https:// begint, dan kan dit duiden op een veilige omgeving. http:// dus niet!
- Loopt er een groene balk mee in de adresbalk? Wacht tot deze helemaal is ‘volgelopen’, want daarmee start er een beveiligingsprogramma van de bank of andere instantie. Type zonder de groene balk geen gegevens in!
- De adresbalk moet een slotje bevatten, waarop u kunt klikken.
- Zorg dat de beveiliging op uw computer actueel is.
- Zorg ervoor dat de automatische update aanstaat. Hiermee kunnen eventuele lekken, waar cybercriminelen dankbaar gebruik van maken, gedicht worden.
- Verander regelmatig uw wachtwoorden, bedenk sterke wachtwoorden en bescherm deze goed! Wachtwoorden zijn de sleutels voor criminelen om uw identiteit aan te nemen zodat zij met een creditcard op uw naam gaan winkelen!
Voorkom internetcriminaliteit en zorg voor digitale veiligheid
Heeft u een valse e-mail gehad?
Geef het dan door, zodat ook anderen gewaarschuwd worden!
Tip 1: Vertrouw de weergavenaam niet
Een favoriete phishing-tactiek bij cybercriminelen is om de weergavenaam van een e-mail te vervalsen. De helft van alle e-mailbedreigingen gebruiken een merknaam van een bedrijf in de weergavenaam. Zodat het lijkt alsof het vertrouwd overkomt. Denk hierbij aan Univé, ING, Nike etc. Bekijk hier de actuele valse e-mail meldingen
Tip 2: Kijk maar klik niet
Beweeg je muis over links in de hoofdtekst van de e-mail. Als het linkadres er vreemd uitziet, klik er dan niet op. Als je de koppeling wilt testen, open je een nieuw venster en typt het adres van de website rechtstreeks in, in plaats van te klikken op de koppeling van ongevraagde e-mails.
Tip 3: Controleer op spelfouten
Grote merken zijn behoorlijk serieus over e-mail. Legitieme berichten hebben geen grote spelfouten of een slechte grammatica. Lees je e-mails aandachtig en meld alles dat verdacht lijkt. Je kunt phising e-mails melden op de site Fraudehelpdesk.nl.
Tip 4: Analyseer de aanhef
Is de e-mail gericht aan een vage ‘gewaardeerde klant’? Zo ja, let op: legitieme bedrijven gebruiken vaak een persoonlijke aanhef bij je voor- en achternaam.
Tip 5: Geef geen persoonlijke informatie op
Legitieme banken en de meeste andere bedrijven zullen nooit via e-mail om persoonlijke inloggegevens vragen. Geef ze niet op.
Tip 6: pas op voor urgente of bedreigende taal in de onderwerpregel
Het oproepen van een gevoel van urgentie of angst is een veel voorkomende phishing-tactiek. Pas op voor onderwerpregels die beweren dat je ‘account is opgeschort’ of dat je account een ‘ongeautoriseerde inlogpoging’ heeft uitgevoerd. Daarnaast wordt vaak gedreigd met een aanmaning die je moet betalen.
Tip 7: Controleer de handtekening
Gebrek aan details over de ondertekenaar of hoe je contact kunt opnemen met een bedrijf, suggereert sterk een phish. Legitieme bedrijven verstrekken altijd volledige contactgegevens.
Tip 8: Klik niet op bijlagen
Het opnemen van kwaadwillende bijlagen met virussen en malware is een veel voorkomende phishing-tactiek. Malware kan bestanden op je computer beschadigen, je wachtwoorden stelen of bespioneren zonder je medeweten. Open geen e-mailbijlagen die je niet verwachtte te ontvangen.
Tip 9: Geloof niet alles wat je ziet
Phishers zijn buitengewoon goed in wat ze doen. Alleen omdat een e-mail overtuigende merklogo’s, taal en een schijnbaar geldig e-mailadres heeft, wil dat nog niet zeggen dat het legitiem is. Wees sceptisch als het op je e-mailberichten aankomt – als het er zelfs maar enigszins verdacht uitziet, open het dan niet.
Tip 10: Maak gebruik van een Spamfilter
Een oplossing om phising e-mails op te sporen,met een spamfilter krijg je extra beveiliging op de e-mail die dreigingen opspoort en stopt voordat ze de gebruiker bereiken
Kees van der Spek ontmaskert
Manon doet de financiële administratie bij een Amsterdams bedrijf in bouwmaterialen, als de directeur haar via een intern mailtje opdraagt een groot geldbedrag over te maken naar Spanje. Maar de directeur weet van niets. Een geval van CEO-fraude. Ze schakelt Kees in die via een digitale val ontdekt dat de dader in Johannesburg woont. (bekijk hier de uitzending. Aanmelden/ inloggen vereist.)
Bron: RTL5
Nuttige links:
- Bankhelpdeskfraude: ‘Ik vertrouw niemand meer’ | politie.nl
- Cybercrime
- https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/artikel/valse-e-mail/#/
- https://www.vpngids.nl/veilig-internet/cybercrime/wat-is-phishing/
- https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2412237/Dit-is-zorgwekkend-vier-op-de-tien-ambtenaren-trappen-in-phishing-mail
- https://nos.nl/artikel/2277755-schade-banken-door-phishing-neemt-explosief-toe.html
- https://www.rabobank.nl/particulieren/veiligbankieren/
Meer voor senioren
Bekijk ook:
- Ouderen vaker online tijdens coronacrisis, makkelijke prooi voor oplichters | NU – Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
- Snel rijk worden met beleggen is vaak een illusie, met deze 5 tips beleg je veilig | Geld | AD.nl
- Spam & phishing – voorkom spam en phishing | SeniorWeb
- Pas op voor WhatsApp fraude ( Politie)
- Fraude helpdesk
- Oplichters maken man wijs dat kat van duizenden euro’s helpt tegen eenzaamheid | Boevenvangen.nl
- Alerts – Opgelicht?! – AVROTROS programma over oplichting en fraude en bedrog
- Let op: WhatsApp-bericht over martinelli-video is een hoax
- Zestigplussers zijn zich niet bewust van de risico’s van openbare wifi-netwerken ›